I
Stadsmissionens second hand-butik hittade jag ett häfte med dikter av Axel
Liffner (1919–1994). Är det någon som minns honom? Han var mest känd som en av
skribenterna i Aftonbladets Innerspalten. Men han var faktiskt också en av fyrtiotalisterna
vid sidan om storheter som Erik Lindegren, Karl Vennberg och Werner Aspenström.
Diktsamlingen,
som jag genast inhandlade, gavs ut 1969 och bar titeln Vardagsbilder. Den hade
stått länge i någon bokhylla innan den till slut hamnade hos Stadsmissionen.
När jag fick den i min hand var den ännu ouppsprättad.
Redan
att öppna en bok som ingen läst är förknippat med en säregen känsla av
hemlighetsfullhet och upptäckt. I det här fallet blev det dessutom en påminnelse
om längesedan förflutna dagar och stämningar. Jag läste dikten Demonstrationsdeltagare:
Tystnader
uppstår alltid, fläckvis
-
i ett rättvisekrävande demonstrationståg.
Små
grupper av ensamma människor, som vill
vara
med för sakens skull,
men
som inga känner – och som känner sig
desorienterade
och en smula generade;
som
inte hör till de etablerade i ledet –
och
inte till trottoarligan.
Sådana
som gillar syftet, men ogillar
en
del slagord, som ekar i öronen.
Man
känner igen dem, som man känner igen sig själv.
-
Är dessas medverkan meningsfull? Eller
bara
en kuriös och statistisk insats?
Demonstrationerna
1968/1969 var verkligen inga tysta och stillsamma tillställningar. Slagorden
skallade; aggressiviteten, den avsiktliga provokationen, var tydlig. Ibland
övergick den till våld, mot polis eller mot ”trottoarligan”, dvs mot åskådarna som ofta tog tydligt avstånd
från vad de såg och hörde.
Men
demonstranterna var ingalunda en homogen skara. Även i den ”rättvisekrävande”
massan fanns ”tystnader”, människor som inte riktigt passade in, som kände sig
obekväma med sällskapet och de aggressiva stämningarna. De var ändå med, ”för
sakens skull”, som Liffner säger.
Man
kan undra vilka de var och varför de alls demonstrerade om de nu kände sig så
illa till mods.
De
kan knappast viftas undan som fega medlöpare. Sådana
betedde sig, då som nu, helt annorlunda. Ofta är det just de oreflekterade medlöparna
som gapar mest. Nej, detta var snarare människor som hemma på studerkammaren skaffat
sig en hygglig kunskap om de politiska frågorna och sedan tagit ställning, ofta
med förbehåll och framförallt i teorin. De förstod emellertid inte vad
ställningstagandet betydde i praktiken. Först i den skränande massan insåg de
att något krävdes av dem som de inte kunde leverera: att överge förnuftet och
förneka sitt tvivel.
Ty
just detta, att förneka sitt tvivel, var en förmåga som 60-talsvänstern utvecklade
till en kollektiv, tvingande och medveten enögdhet, som hade mycket med
fanatism att göra. Även Tomas Tranströmer skrev vid samma tid (i Mörkerseende
från 1970) om detta kusliga fenomen, om människorna ”som vill gå mitt i forsen
medströms” och som ”kastar sig rakt fram utan att skälva/i en rasande hunger
efter enkelhet”.
Liffners
tysta demonstranter var tvärtom, de generades av enkelheten och kunde inte
dölja det. Därmed stämplades de som opålitliga av de ”etablerade i ledet”. Även
Liffner ifrågasätter om deras medverkan i den stora socialistiska rörelsen kanske
bara är ”kuriös och statistisk”. Ändå medger han helt överraskande att han
känner igen dem ”som man känner igen sig själv”. Liffner identifierade sig med
just dem!
Detta
är diktens kärna och storhet: insikten om det egna ofrånkomliga främlingskapet
mitt i den upphetsade, ”rättvisekrävande” massan. Jag tror att många känner
igen detta främlingskap även inför dagens förenklade och våldsamma
vardagsbilder som i en ändlös malström passerar på tv.
Anm.1: Aftonbladets Innerspalten spelade en central roll i den socialdemokratiska kulturdebatten. Här skrev förutom Axel Liffner även t ex Karl Vennberg och Agneta Pleijel.
Anm.2: Omslaget till Liffners diktsamling är gjort av Arne Jones, en av tidens mest betydande konstnärer.
Anm.1: Aftonbladets Innerspalten spelade en central roll i den socialdemokratiska kulturdebatten. Här skrev förutom Axel Liffner även t ex Karl Vennberg och Agneta Pleijel.
Anm.2: Omslaget till Liffners diktsamling är gjort av Arne Jones, en av tidens mest betydande konstnärer.
3 kommentarer:
Intressanta fynd man gör ibland! Roligt att bli påmind om Axel Liffner.
Du sätter med hjälp av honom fingret på ett fenomen som jag tror många med oss känner igen - tvivlet när slagorden tar över. Bengt Ohlsson diskuterar något av samma problematik i gårdagens DN-artikel om förenklingens frestelser i den kollektiva tillhörighetens famn.
Glömde tillönska dig en god fortsättning på det nya året!
Tack för hälsningen, Einar! Visst är det roligt med sådana här oväntade fynd! Ska också läsa Bengt Ohlssons DN-artikel. Tack för tipset!
Skicka en kommentar