18 juli 2006

Trieste i Titos grepp

När marskalk Titos partisaner trängde in i Trieste den 1 maj 1945 hade de bråttom. Tito ville ockupera staden och den omgivande regionen Venezia Giulia innan britterna anlände. På det sättet hoppades han kunna inlemma Trieste i det kommande, utvidgade Jugoslavien. Ett krigsbyte helt enkelt.

Men majoriteten av befolkningen i Trieste var italienare; de ville inte anslutas till Jugoslavien. Och de kommunistiska partisanerna såg italienare som fascister. Det var upplagt för förföljelser och terror mot den italienska folkgruppen. Hatet underblåstes av att den italienska majoriteten under många år hade behandlat den slaviska minoriteten med förakt. Nu ville slaverna passa på att hämnas.

Men först måste Titos partisaner ta sig an de kvarvarande 7 000 tyskarna som förskansat sig kring San Giusto, en kulle mitt i staden. Tyskarna gjorde motstånd och vägrade kapitulera till Titos styrkor. De fruktade för repressalier. Den 2 maj kom emellertid britterna norrifrån och tyskarna kapitulerade till dem.

Nu uppstod en förvirrad situation. Partisanerna hade på ett dygn tagit över den civila administrationen i Trieste och den jugoslaviska flaggan vajade redan på alla offentliga byggnader. Även press och radio kontrollerades av kommunisterna. Man hade också omedelbart arresterat de grupper som visserligen kämpat mot tyskarna men utan att vara kommunister. Trohet mot kommunistpartiet var nu det enda som kunde ge lite trygghet. Underkastelse var t ex en förutsättning för att få ransoneringskort.

Trakasserier och förföljelser tog fart. Alla som gjorde motstånd mot den kommunistiska ockupationen arresterades som fascister. Flera tusen människor greps och försvann till fängelser och läger österut, utom räckhåll för britterna. Jugoslaverna i Trieste instruerades av Titos ”alter ego” i politbyrån, Edvard Kardelj, att italienarna i staden skulle ”drivas ut utan någon diskussion”.

Britterna såg åtminstone en del av de grymheter som civilbefolkningen utsattes för. Churchill skriver i sista bandet av ”Andra världskriget”, att brittiska soldater utan att kunna ingripa blev ”tvungna att bevittna handlingar som stötte deras rättskänsla så att de fick den obehagliga känslan av att blunda för ogärningar”.

Det var nog inte så konstigt att många italienare fick intrycket att de brittiska trupperna till och med stödde partisanernas grymheter. Kanske fanns det ett visst fog för denna misstanke. Den brittiske generalen Alexander, som hade kommandot över trupperna i Italien, beundrade Tito och hade försett honom med både vapen, drivmedel och fordon som kom till användning just i ockupationen av Trieste. Och det var ju inte precis länge sedan Italien var Hitlers allierade.

På 1970-talet upptäcktes en massgrav från denna terrorns tid. Den låg i en bergsskreva i Triestes utkant. Vid utgrävningen fann man ”en hoptrasslad massa av mänskliga kroppar, män och kvinnor, en del var hopbuntade med rep”, ”några hade bundits ihop med redan döda medan de själva ännu levde.” Så skrev Jan Morris i boken ”Trieste and the Meaning of Nowhere”. Det var civila och soldater, italienare och tyskar men även några allierade soldater. Massgraven omfattade 500 kubikmeter med mänskliga lämningar.

Till slut insåg Churchill och Truman att Tito var på väg att annektera Trieste med våld. De beslöt att ställa Tito inför ett ultimatum: lämna Trieste eller bli utkastad! Och när Tito upptäckte att hans vapenbroder Stalin inte var beredd att stödja honom och därmed riskera en konflikt med de västallierade, gav han med sig. Titos partisaner lämnade Trieste den 12 juni 1945.

Denna tid av terror kom att kallas ”De fyrtio dagarna”. Det har beräknats att omkring 2 000 människor under dessa dagar massakrerades av Titos partisaner. Men händelsen är också det första exemplet på den nya konflikten i Europa, den mellan västmakterna och kommunistblocket. Det kalla kriget började i Trieste.

(Fakta i denna artikel är hämtade från följande böcker: Lindsay, Franklin: ”Beacons in the Night – with the OSS and Tito´s partisans in wartime Yugoslavia”, Stanford 1993; Merrill, Christoffer ”Only the Nails Remain – scenes from the Balkan wars” Oxford 1999; Morris, Jan, ”Trieste and the Meaning of Nowhere”, London 2001; Churchill, Winston S, ”Andra världskriget – Triumf och tragedi”, sv. uppl. Stockholm 1954)

Se också:
Trieste i Hitlers grepp
Den glömda massakern/Bleiburg
Flyktingar i San Sabba 1963
Utlämnade på Stalins begäran

15 kommentarer:

Anonym sa...

själv var jag som flukting i san sabba 1963 vi behandlades illa

Johan Selander sa...

Hej,

Jag vill gärna höra mer om dina erfarenheter av San Sabba 1963. Skriv gärna lite längre.

Hälsningar
Johan

Anonym sa...

hej johan.
jag fann din artikel om san sabba av en slump.
var som flykting från jugoslavien i san sabba 1963. när vi kom dit hörde vi me detsamma om stellets historia.63 var stället en uppsamlings läger för flyktingar som kom från hela öst europa men mest från jugoslavien.vi har ansökt om politisk azyl me min fru.
ingongen till lägret var inte som nu den log till vänster me vakt huset o bunkern vart folket lostes in innan oterfärd till jugoslavien.
vid nuvarande ingongen var det byggnadar som er rivna i dag - po gamla ingongens mitt har en träd vuxit upp men vakthuset er kvar.
den inre stora gården var delad
tvärs i mitten me en stenvägg me taggstrådhinder po toppen bakom den
var utterväggen melikadan hinder.
till höger po den stora gorden var buggnader po tre plan ( som är rivna i dag) der var karantenen var de nyanledda lostes in.
de höga buggnader po vänster sidan po fura plan återkommer jag senare.
i so kallade karanten var förhollandena vidriga me man hade hoppats po det bättre---- efter alla förhör 10-- 14 --dagar blev vi flyttade till de byggnader po fura plan po vänster sidan o utanför tvärväggen po den stora gården. där fick vi röra oss me begrensningar lite mera fritt.
förhollandena var lika usla där me no man hade tillgång till tvätt o bad men den liknade mera svinstian en den var avsedd för.folk bodde i den stora magasinet som var delad me masonit skivor till smo kojor det var dragigt blåsigt me vinden
(boran) fönstren saknades po magasinet o det var desember månad
maten var lika uselt matsalen log i fösta plan under magasinet var me en del i mitt liv men so förfärlikt har jag inte stött på.
ingen har väntat sej luxhotell långt i från det--men det var en skam för västeuropa.
efter fura väckors väntan fick vi veta ofta smuggelveg --vem som fick ansökan gokänd o for oka ut till länder som ville ta emot---de som fick avslag som var rätt monga
kördes tillbaka till jugoslavien
eller i bästa fall om de hade pass
återvända själva. dethar hänt oss.
en del tragedier har hänt me avvisningar tuvvär.
vi har inte gjort nytt försök den vägen igen trots att jag rokat illa ut i jugoslavien efter detta.
avslutningsvis vi kom till sverige 1969-som arbetskraft invandrare me en väns hjälp som vi lärt känna i san sabba o han kom som flukting till sverige 1964.
o so långt me bittra minnen från san sabba.---ëfter so monga år liksom i san sabba en del är rivet en del är ändrat men minnen kvarstor.
ursekt för troligen en del stav fel
men so äer det.


hälsningar--o glad påsk.sb

Johan Selander sa...

Stort tack för din skakande skildring! Det var alltså 1963; det är nästan ofattbart att det ökända San Sabba användes för lägerändamål så sent. Vet du hur länge det var i bruk?


Du hade alltså flytt från Titos Jugoslavien. Fick du inte asyl? Om jag förstår dig rätt åkte du sedan tillbaka men råkade då på något sätt illa ut där. Vad hände? Bor du idag i Sverige?

Om du har tid och ork tror jag det är många läsare som gärna vill veta ännu lite mer om ditt öde.

Hälsningar
Johan

Anonym sa...

hej igen Johan!
tack för ditt svar.egentligen villejag kortfattadt skriva om san sabba. inte lett me stavningen po svenska.
vi kom till trieste o san sabba
-4-12-1963.(en anmerkning-gatu adressen var do till san sabba-via rio primario-nr-1-den gamla ingongen.nu är adressen endrad det såg jag po bilden)
vi reste in till Italien me turist pass o i san sabba ansökte vi om asyl-men tyvvär asyl fick vi inte.den 7-januari 1964-ville lägerpolisen överlämmna oss till de jugoslaviska grenspolisen--alltså avvisning.
men me vissapersonens hjälp lyckades vi fo tillbaka våra pass från lägerpolisen o så reste vi tillbaka till jugoslavien. vi hade jy inget annat val.
blev man överlemmnad till jugoslaverna det var bevis att man inte velat återvenda och att man har ansökt om asyl.sådan handling automatiskt medfört åtal o po den tiden straffades det me fengelse straff i jugoslavien. alltså vi reste tillbaka me pass o på son sett undkom vi åtalet.
men po hemorten misstenkte de vad vi höll po me(vi var ju borta i 5 veckor)o makten hade stämplat oss som folkfiende för att vi tänkte lemmna landet.bevis hade de inte bara misstanke men det räckte till att bli trakasserad av den hemliga polisen försök me utpressningar hotelser alla möjliga hinder att få en ansttällning det hade gott så långt att de har hotat att de skall endo åtala oss.man var po spänn att inte uttala ett ord vad man skulle behöva förklara sen. islut ändan var vi tungna att byta hämort till ett helt okänd omgivning o så me tiden det har lugnat ner sig.
mot slutet av sexti talet blev det möjligt att fo pass o att ta arbete utomlands.
vi har ansökt om pass o fick det o så kom vi till sverige 1969 som jag beskrev i den första breven.
i dag bor vi i småland o är pensionerer.
om jag har förstott dig rätt du visste inte om uppsamlings lägrets existens i san sabba po sexti talet.troligen italianerna talar ojärna om detta-- vem vet?
hur länge lägret var i bruk--vet jag inte-men po slutet av sexti talet jag har hört att den stängdes odet var ingen minnes tavla efter nogon ner vi var i san sabba.jag skall försöka höra mig för hur länge lägret var i bruk--kaske nogon som vet mer--hör jag nåt so åter kommer jag.
du har rätt att nästan ofattbart att san sabba användes för dennaändamol po sexti talet- men så var det.

hälsningar


från en somm var me.

Johan Selander sa...

Tack igen! Nej, jag kände inte till att San Sabba användes som läger ännu 1963. Såvitt jag kan erinra mig framgick det inte av museet som nu finns i lägret. Jag skulle vilja lägga upp din berättelse som en ny artikel i topp på bloggen under rubriken "Flyktingar i San Sabba 1963". Men jag vill först veta att det är ok för dig. Jag kommer i så fall att skriva ihop dina båda brev till en artikel och anpassa svenskan litegrann. Om du bara meddelar mig ifall du tycker det är en bra idé så sätter jag igång att skriva inom några dagar.

Hälsningar
Johan

Anonym sa...

hej igen johan!
tack för ditt svar.jag tucker att det är en bra ide att skriva om de breven till en o förbettra min svenska. --Flyktingar i san sabba1963-- låter mucket bra.
väntar me spänning.
tack ska du ha.
hälsningar.

Johan Selander sa...

Den nya artikeln ligger nu utlagd på bloggens förstasida med adress:
http://johanselander.blogspot.com

Anonym sa...

hej igen johan.
har läst artikeln. den är bra.
stor tack. hälsningar.

Anonym sa...

Min morfars 29-ta Hercegovacka Udarna Divizija befriade Trieste och Ljubljana. Han har lämnat efter sig ganska ordentliga skildringar av vad som skedde. Åttonde armékorpus med general Petar Drapsin som ledare höll så klart hårt i tyglarna dte har man stridit för i flera år och stunden då rollerna ändrardes, då partisaner rörde sig med stridsvagnar på vägarna och fascister blev tvungna att gömma sig i skogarna, passade de på att utnyttja. Jag gillar din blogg men det verkar som att du ser på alla revolutionära utifrån en neutral demokratisk synpunkt. Du gör en massa bra jämförelser och hänvisningar till brott som i dagens världs ögon skulle ses som krigsbrott av högsta grad, men för partisaner var det nog inte så hjärtdrypande att döda de kvarvarande och inte längre så stöddiga och kaxiga tyska och italienska fascister som under fyra år våldtog deras fruar,rånade deras hem, mördade deras barn och barnbarn, brände allt som var brännbart medan de själva svalt uppe i bergen och åt soppa på gräsrötter var tredje dag, alltså om de hade tur. Du nämner inte att partisanrörelsen och folkupproret startades i just dalmatien och istrien, det var de fördrivna sydslaver (kroater, dalmatiner kalla de vad du vill...) från de italienskockuperade områdena (öar och kusten) som samlades i sina tillflyktsställen uppe på de dinariska alperna. Jag är emot brott. Brott är brott och ska behandlas som brott. Jag gillar dock inte när saker och ting jämställs - det var för mig inte synd att man fördrev talibaner från Afghanistan med vilka medel det än krävdes, de var misshandlare översittare, religiösa fascister, kvinnomisshandlare mördare... ja listan är lång. Borde det vara synd om dem? Nej det tycker jag inte. Enligt samma regel tycker jag inte att det borde vara synd om fascister som mördade och slaktade i fyra år. Borde vi gråta varje gång rättvisa skippas?
Jag gillar som sagt din blogg tycker du gör en rolig grej och jagar ditt intresse, skulle bara vilja att du lever dig in i folksjälen genom att läsa skildringar från dåtiden, alltså känslomässiga skildrinag av mödrar vars 2-åringar blev slaktade framför ögonen på dem och liknande. Revolutioner är resultat av folkets känslor ett slags vox populi - det är inte bara kalla fakta, däremot krigen räknas ofta efter vilken sida det var som vann och vilken sida förlorade!

Anonym sa...

Hej Johan, jag har också bott på San Sabba, 1962, jag var 7 år då.

När jag läser "Anonyms" berättelse och ser bilderna därifrån kommer minnena tillbaka.

Min familjs upplevelser skiljer sig inte mycket från "Anonyms" utom på en väsentlig punkt; att vi inte blev tillbakaskickade, till Vojvodina, utan fick asyl och hamnade på en flyktingförläggning i Latina, några mil söder om Rom.

Jag kommer ihåg att i anslutning till San Sabba fanns ett minnesmonument (som vi ungdjävlar i rent oförstånd och i brist på vettig sysselsättning, gick ganska hårt åt) och ett katolskt kapell, där många av de större barnen konfirmerades av en mycket sympatisk och trevlig italiensk präst, vars namn jag ej kommer ihåg.

Har du några uppgifter på hur länge San Sabba var i bruk?

Jag undrar också om du har några uppgifter eller bilder från flyktingförläggningen, en stor nedlagd militärkasern, i Latina?

Latina är för övrigt en arkitektonisk pärla.

Jag var där, senast 1989, men fann då inga spår av anläggningen (om jag nu letade på rätt ställe, men det tror jag att jag gjorde).

Johan Selander sa...

Hej Anonym! och förlåt att det dröjt så länge med mitt svar. Tyvärr har jag inget svar på dina frågor. Och Latina kände jag inte själv till, tack för tipset! Allt gott! Johan

Anonym sa...

Hej Johan, jag undrar om jag kan komma i kontakt med dig på något sätt. Jag har sen mitten av 1990 talet arbetat på en omfattande research kring temat flyktiglägren i Italien.

Jag är så oerhört glad över att jag har fått ta del av dessa kommentarer. Min familj var också flyktingar i San Sabba, Latina och Capua mellan 1962 och 1964.
Hälsningar
Elizabeta

Johan Selander sa...

Hej Elizabeta,

Tack för din vänliga hälsning. Förlåt att det dröjt så med svaret. Jag har tyvärr dåliga erfarenheter av att lägga ut adresser eller tfnnummer här på bloggen, så jag drar mig för det. Dessutom är jag periodvis sällan inne på nätet, vilket gör att personliga uppgifter kan ligga alldeles för länge. Det enda jag kommit på (om det nu är ok för dig)är att jag har en planerad skrivdag den 18 mars vilket gör att jag sitter vid datorn en stor del av dagen. Om du då vill lägga ut ett tfn nummer till dig som en kommentar till detta meddelande så kan jag höra av mig och sedan genast radera uppgiften här på bloggen.

Med bästa hälsningar
Johan

Anonym sa...

hej johan! jag er bärettaren-anonym-flyktingar 1963 i san sabba. jag fick veta att flykting lägret san sabba i trieste stängdes 1965. i en av kommentaren stor det att en familj kom från vojvodina i f. d. jugoslavien o var i san sabba sjäv kommer jag ocså från vojvodina. ny bor vi i småland. en präst som var verksam i lägret hette - ferenc kando- ha har hjäpt många flyktingar.jag hädrar honom en idag. lägrets ansvariga direktören hette-marsal marino-. hälsningar--anonym.