Stockholm
är ingen varaktig stad för honom. Han har visserligen rötter i Landskrona och
Lund men är sedan 1970-talet bosatt i Paris. Där är han forskare i klassiska
språk och har sin intellektuella hemort i den antika grekiska språk- och symbolvärlden.
Men
Jesper Svenbro, som nästa år fyller 70, har sedan länge sökt en varaktigare
stad, nämligen den förlorade förankringen i barndomens kristna tro som hans
far, pastorn, förkroppsligade. Denna sökande vandring har han skildrat i flera
diktsamlingar. Den främsta, tycker jag, är Vingårdsmannen
och hans söner från 2008.
Utgångspunkten
i denna diktsamling är en av Aisopos fabler från 500-talet före Kristus. En
vingårdsman lämnar en åker i arv till sina söner och säger: ”Om ni söker vad
jag gömt där, skall ni finna alltsammans.” De tror att det är en skatt och
gräver upp hela åkern – förgäves. Först efteråt förstår de att rikedomen låg i
åkerns avkastning och i deras eget arbete.
Men
vingårdsmannen har också sin plats i den kristna traditionen. Kristus är
vingårdsmannen som ber Gud om anstånd för fikonträdet som inte bär någon frukt.
Att vingårdsmannen även står för Svenbros egen alltför tidigt bortgångne far
knyter samman bilderna till en djupt meningsfull väv av minnen, hopp och kamp
för en personlig tro. Kamp? Ja, för poeten vägrar att ärva tron:
”Du kan ärva en bok
men inte dess mening.
Finnandet ligger i sökandet.
Meningen uppstår
i dig.”
”Du kan ärva en bok
men inte dess mening.
Finnandet ligger i sökandet.
Meningen uppstår
i dig.”
Och
i sitt sökande finner Svenbro Thomasevangeliet. Det upptäcktes i Egypten så
sent som 1945 och består av ett antal Jesusord, en del kända från Nya testamentet,
andra inte. De flesta är gnostiska, dvs de framställer insikten om världens
sanna karaktär som en förutsättning för frälsningen. Det är ett slags kristen
elitism.
För
Svenbro blir Thomasevangeliet den åker där han söker den gömda skatten. Han utvecklar
en hel filosofi om läsandets arbete och skriver: ”Den som kan läsa kommer att
finna en skatt.” Men texten måste på något sätt komma till, födas, i läsarens
hjärta, annars är den död. Den födelsen kan äga rum när man känner igen något
från sitt eget, inre, rike. En insikt som emellertid öppnar för ett bråddjup.
Poeten förstår plötsligt:
”att
läsaren är en skapare.
Vilket
fruktansvärt ansvar –
som
om ditt eget liv
vore
sammanhanget
där
ordet ska födas!”
Detta
ansvar blir desto mer oerhört ju mer språkvetaren Svenbro klarlägger om textens
otillförlitlighet. Den är full av felskrivningar, missförstånd och medvetna
förfalskningar, som ställer varje tolkning på gungfly. För en tro som skall
bära krävs det uppenbarligen något mer än en läsare och en text.
Här
uppstår ett samtal i drömmen mellan poeten och hans far. Poeten, den
intellektuelle gnostikern, påstår att den religiösa erfarenheten, dvs tron, alltid
är individens ”och att bara den som är stark nog/ att kunna stå ensam/ kan ingå
i det gemensamma”. Fadern tar inte upp diskussionen. Han svarar kort: ”Du är
inte stark utan svag.”
Det
är en replik som ställer hela det intellektuella bygget på huvudet. Thomasevangeliet
har med sin inriktning på den ensamma människans inre avslöjat sig som en
”handbok för bekvämlighetskristna” och ”ett evangelium för självupptagna”,
skriver Svenbro. Hans fars alternativ var något helt annat. I dikten Sjukbesök får han visa upp det. Svenbro
erinrar sig där, att han som barn fick följa med fadern på besök hos en man som
i åratal legat förlamad i sin utdragssoffa. Dikten slutar:
”Du
kommer särskilt ihåg
hur
mannen sken upp var gång ni kom in.
Hans
ansikte vittnade
om
vad du i dag skulle kalla det oförstörbara ljuset
i
människans inre.
Såvitt
du kan minnas
förekom
ingen bibelläsning vid sjukbesöket.
Bara
hälsningar, samspråk.
Du
satt på en stol och lyssnade.
Lukten
i rummet fann du svåruthärdlig
och
beundrade din far
som
inte med en min
antydde
att han märkt den.
Han
tycktes inte ens behöva förställa sig som du själv,
så
stort var hans utbyte
av
samtalet med den sjuke!
Vad
kan det ha varit som de talade om?
Det
ska du aldrig få veta.
Men
hela rummet lyste
2 kommentarer:
Hej Johan!
Du beskriver kärnan i den där diktsamlingen mycket bra.
Jag är också fascinerad av Svenbro, och jag håller med om att just den här boken är en av hans allra bästa. Jag skrev själv några rader i min förra blogg om den, efter att också ha lyssnat till honom.
http://blogg.aftonbladet.se/12269/2009/01/1096065
Hej Einar!
Tack för din kommentar! Jag gick genast in och läste din artikel från 2009. Intressant och givande. Vi har uppenbarligen läst samma diktsamling - vilket verkligen inte är självklart när det gäller Svenbro. Jag har lagt märke till att många i vårt sekulariserade land har svårt för hans öppna, uttalade kristendom. Kampen för en personlig tro är en svår terräng när man inte ens anar vad en sådan innebär. Men du är vidsynt och klok nog att inte låta dig förskräckas. Och bilden du hade är ju jättevacker! Den gamla texten är som ett budskap i sig - även om ingenting finns i bokstäverna själva, för att alludera på Svenbro.
Allt gott!
Johan
Skicka en kommentar