6 maj 2006

En god nyhet med baksida

Så har då Svenska kyrkan backat och hoppat av från fotoutställningen om Jesus. ”Vi missbedömde de krafter som en fotoutställning kring Jesus kunde framkalla”, förklarar biskop Caroline Krook helomvändningen.

Det är gott och väl att kyrkoledningen inser att det blev fel. Men det är kusligt att dessa generande turer inför öppen ridå alls blev nödvändiga. Varken stiftets ledning eller kyrkan centralt hade alltså någon aning om hur stämningen var bland kyrkans egna medlemmar. Man begrep inte hur oläkta såren från Ecce Homo fortfarande är.

Så katastrofalt djup är alltså klyftan mellan kyrkans toppar och kyrkfolket.

(Tidigare artikel från 29 april med rubriken "Vad är heligt för Svenska kyrkan?")

Länk till Kyrkans tidning:

http://www.kyrkanstidning.com/index.asp

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hon är kul hon, Caroline Krook!
Mohammedbilder går minsan inte för sig för då går ARLA i konkurs.

Däremot går det bra att odemokratiskt pumpa in en massa stålar till en utställning som spökar ut Jesus som någon slags medlem i den moderma gayrörelsen.

Nu blev det väl inget med det krookska engagemanget. Och tur var väl det Någon rättvisa måste vi ha :-)

Johan Selander sa...

Hej Max Hobstig och tack för Din kommentar! Den ger mig anledning att precisera min egen uppfattning en aning.

Jag har ingenting emot att Jesus framställs tillsammans med homosexuella. Han hörde och hör alltid hemma hos utsatta, avvikande, förtryckta och föraktade.

Det jag vänder mig emot är när han framställs på ett för troende människor stötande sätt. T ex som om han själv vore homosexuell, en hämningslös och utsvävande person eller en brottsling.

Jag har också svårt att förstå att Svenska kyrkan skall delta i aktiviteter som sårar kristna människor eller stöter bort kristna bröder och systrar i andra samfund och kyrkor.

Svenska kyrkans maniska upptagenhet med sexuallivet - både andra människors och Jesus eget - gör på mig ett osunt intryck. Det begränsar i värsta fall människors intryck av kristen kärlek. Det är mycket olyckligt.