Garnisonskyrkan i Potsdam
var Preussens allra heligaste. Där förvarades de erövrade fanorna och standaren
från Preussens segerrika krig mot Österrike 1740 och 1866, Frankrike 1871,
Schleswig-Holstein 1851 och Danmark 1864. Där låg de båda mest berömda preussiska
kungarna begravda, ”soldatkungen” Fredrik Vilhelm I och hans son Fredrik den store.
I slutskedet av andra
världskriget bombades kyrkan. Den skadades svårt men förstördes inte helt. I ruinen
kunde församlingen fortsätta att fira gudstjänst – fram till 1968 då den
kommunistiska regimen i DDR sprängde de sista resterna. Nu samlar en stödförening
ihop pengar för att bygga upp kyrkan på nytt.
Det är ett
kontroversiellt projekt. Inte minst därför att det var här som nazisterna knöt an
till den preussiska traditionen. Det var utanför Garnisonskyrkan som president
Paul von Hindenburg iklädd full fältmarskalksuniform och pickelhuva tog emot
den nyutnämnde rikskanslern Adolf Hitler den 21 mars 1933. Ett berömt foto av
den amerikanske fotografen Theo Eisenhart förevigade deras handslag.
Garnisonskyrkan var en
central plats för preussisk-tysk patriotism och det är förstås därför som det
nu förekommer demonstrationer mot planerna på dess återuppbyggnad. Mestadels är
det företrädare för den tyska vänstern, Die Linke, och för miljöpartiet, Die
Grüne, som protesterar. De tror att en återuppbyggd kyrka skall bli
samlingsplats för Tysklands nynazister.
Men frågan är vad den
gamla preussiska kungakyrkan egentligen symboliserar idag. Intressant är att
det är den moderna, i hög grad demokratiskt inriktade, lutherska kyrkan som är
en av de mest pådrivande krafterna bakom projektet. År 2004 ställde sig biskop
Wolfgang Huber tillsammans med Brandenburgs ministerpresident, socialdemokraten
Matthias Platzeck, bakom ett ”Upprop från Potsdam” som krävde återuppbyggnad.
Den 23 juni 2008, på
dagen 40 år efter kommunisternas sprängning av kyrkan, grundades ”Stiftung
Garnisonskirche Potsdam” där den lutherska kyrkan tog ett direkt organisatoriskt
delansvar. Det traumatiska datumet var naturligtvis valt med omsorg.
Det provisoriska kapellet på Garnisonskyrkans tomt. Valvet och urtavlan skall bli delar av den återuppförda kyrkan. |
Förra året invigde biskopen ett provisoriskt kapell på Garnisonskyrkans tomt vid Breite Strasse. Där har nu ”Das Nagelkreuz”, dvs ett kors bestående av spikar från den av tyskarna bombade brittiska katedralen i Coventry, fått en central plats. Denna internationella symbol för fred och försoning förärades Garnisonskyrkan redan den 20 juli 2004, 60 år efter attentatet mot Hitler.
Det är tydligt att den
lutherska kyrkan försöker desarmera den kontroversiella återuppbyggnaden med hjälp
av nya värden och en ny tradition. Det märks inte minst i den utställning om
kyrkans historia som i år öppnades i kapellet.
Inte så att man på något
sätt försöker dölja Garnisonskyrkans krigiska historia. Tvärtom, man gräver
djupare i historien. Då visar det sig t ex att det just bland officerare som
hade Garnisonskyrkan som hemkyrka fanns starka band till den opposition mot
Hitler som mynnade ut i det misslyckade attentatet 1944. Inte mindre än 21
officerare från Nionde infanteriregementet, som var förlagt i Potsdam, deltog
på något sätt i attentatsplanerna.
Generalmajor Henning von
Tresckow var en av dem. Han genomgick en långsam utveckling från att stödja Tysklands
aggressiva ambitioner, över en alltmer kritisk hållning mot nazismens
envåldsmakt, till att bli en av de ledande bland attentatsmännen. Och drivkraften
för honom var av allt att döma just hans preussiska uppfostran och
traditionella, konservativa, värden som plikt och ärlighet, medborgaranda och
tapperhet.
När Tresckows söner
konfirmerades i Garnisonskyrkan 1943 underströk deras pappa för dem: ”Det går
aldrig att skilja ut begreppet frihet från sann preusseranda. Det kristna
tänkandet är dess fundament och för detta är vår gamla Garnisonskyrka en
symbol.”
Genom att lyfta fram
attentatsmännens preussiska bakgrund försöker utställningen – och dagens
lutherska kyrka – att lösa upp den koppling mellan Preussen och nazismen som
Hitler skapade genom handslaget med Hindenburg 1933. Kanske kan man till och
med tala om ett försök att ärerädda de preussiska idealen. Men främst vill
kyrkan skapa en religiös symbol för fred och försoning.
Om det lyckas är en annan
sak. De som förra året gav pengar till insamlingen motiverade i första hand
sitt stöd med Garnisonskyrkans kulturhistoriska betydelse. Många ville
emellertid markera mot både nazistiska och kommunistiska illdåd; de hade alltså
politiska avsikter. Religiösa motiv kom långt ner på listan.
Till 500-årsjubileet av reformation,
som skall firas år 2017, hoppas man att åtminstone kyrkans torn ska vara på
plats. En anonym privat givare har skänkt en miljon euro till bygget. Men det
räcker bara en bit på vägen.
Referenser: Die
Garnisonskirche, Fragmente & Perspektiven, katalog till utställningen i det
provisoriska kapellet. Potsdamer Spitze, Fördergesellschaft für den
Wiederaufbau der Garnisonskirche Potsdam, Ausgabe 2012. Fürsten, Helden, grosse
Geister, Denkmalgeschichten aus der Mark Brandenburg, Berlin 2004. Egna
anteckningar från samtal på plats i juni 2012.
Anm.1: Generalmajor
Henning von Tresckow begick självmord dagen efter det misslyckade attentatet
mot Hitler 1944. Den detaljen förtiger utställningen i Potsdam.
Se också:
3 kommentarer:
Hej Johan!
Tack för ännu en intressant historisk och kulturell återblick.
Med tillönskan om en skön sommar!
Ja vad skall jag skriva. Som en oerhört historisk intresserad social liberal person så är den här bloggen spot on för en 70-tslist som mig. Att jag dessutom sitter inne med tysk/judisk släkt gör inte det hela mindre intressant. Fortsätt med det här!
Hej Einar och Elloman!
Stort tack för era vänliga hälsningar. De betyder mer än ni anar. Tack!
Johan
Skicka en kommentar