Pompeji hade 35 bordeller, tror en del historiker. Det skulle göra ungefär en bordell per 500 invånare. Med den tätheten skulle en miljonstad som Stockholm ha 2 000 bordeller.
Men det är inte säkert att Pompeji var en sådan promiskuitetens högborg.
Visst fanns det gott om bordeller, Pompeji var ju en hamnstad vid Neapelbukten. Men varje hus med många erotiska bilder måste kanske inte ha varit en bordell. Det hänger på hur man tolkar den ymniga förekomsten av sådana bilder.
Det berättade Karen Slej i en föreläsning om ”Sex och våld i Rom” på det nyrenoverade Medelhavsmuseet i Stockholm nyligen.
Det går inte att kalla dessa samlagsbilder i Pompeji för pornografi, den var inte uppfunnen ännu. Ordet kom till först på 1850-talet. Bilderna hade en helt annan funktion. De visade på husägarens avancerade smak. De erotiska motiven var en naturlig del av bildsamlingen.
Sex sågs som en gåva av gudarna och skuldkänslor var, enligt Karen Slej, i detta sammanhang främmande för romarna. När kocken hade en samlagsbild på sin vägg var det inte för att han drev sexhandel som bisyssla. Och tavernan som hade ett rum dekorerat enbart med erotik kan sägas ha haft ett ”lekrum”, men knappast en bordell.
En del sexbilder hade dessutom symbolisk betydelse. Fallosar ansågs t ex skydda mot onda andar. Man kunde bära fallosbilder som amuletter runt halsen.
Priapos var en manlig fruktbarhetsgud som brukade avbildas med en enorm erigerad penis, ibland lagd i en vågskål. I den andra vågskålen låg pengar. En sådan Priaposbild, ofta placerad på en central plats i villan, skyddade trädgården i huset men också sjömän och fiskare.
Trots allt fanns det också tabun bland antikens romare. Fellatio, cunnilingus och gruppsex är exempel. Men när sådana bilder ändå återgavs t ex i de offentliga baden var avsikten, enligt Karen Slej, inte att hetsa upp badgästerna utan att locka dem till skratt. Ett skratt skyddade nämligen också mot onda andar, som de badande var särskilt utsatta för.
Men bordeller fanns det förstås. Dit gick främst de fattigare. De rika kunde bokstavligt talat köpa sig en sexslav, vilket de också ofta gjorde. Det fanns även manliga prostituerade. De var ofta mycket efterfrågade och kunde göra sig en förmögenhet, vilket kvinnorna i branschen i regel inte lyckades med.
Allmänt sett var emellertid kvinnornas ställning i romarriket bättre än i Grekland. Självständiga, starka kvinnor med arvsrätt förekom. Och i de erotiska bilderna skildrades kvinnorna ofta som aktiva och ”on the top”, medan de i Grekland var undergivna och passiva.
Det blev inte mycket kyskhet i den här artikeln. Men den dyker upp i nästa artikel i serien, som också skall handla om den romerska s k gossekärleken.
Nästa artikel:
Sex och kyskhet i romarriket (2)
Om sex i romarriket, se även:
En homoromans?/Hadrianus (2)
28 mars 2006
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
3 kommentarer:
Hej Elisabeth!
Tack för Din vänliga kommentar. Roligt att Du uppskattar min blog. Guidat i Pompeji - det låter spännande men hett. Och visst är Wecksells dikt otrolig! Hur hittade Du den?
Johan
Hej och god försommarmåndag!
Det var den skira gröna våren och klibbalens doft, tror jag, som fick en en vän att tänka på strofen "Och en poppel stod grön i det innersta av ditt öga". Jag blev nyfiken på dikten och Wecksell och slog upp den, och vips hamnade jag på din sida. En outsäglig sorlig men vacker dikt.
Och ja det var spännande och hett att guida i Pompeji (man tänker dock inte så mycket på värmen när man guidar, för man är så uppe i det man gör, det var nog värre för gästerna, som "tvingades" lyssna ..). Elisabet
Hej Elisabet (sorry att jag skrev -beth i förra svaret),
Jag kan berätta att en god vän nyligen meddelade mig att konstnären Jan-Anders Jatte Eriksson ska göra en utsmyckning av nya Kulturhuset i Luleå. Verket ska heta "Himelens dirigent eller på moln stod du" och det ska bli 4 gånger 2 meter. Låter intressant och referensen till Wecksell är typisk för Jatte, säger min gode vän. Det blir något att se!
Skicka en kommentar